دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 176 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
بصورت فایل ورد همراه با منابع 2-1- مقدمه........................................................................................... |
2-2- تحقیقات پیشین............................................................................. |
2-2-1- تحقیقات داخلی........................................................................................ |
2-2-2- تحقیقات خارجی...................................................................................... |
2-2-3- جمعبندی................................................................................... |
2-3- تاریخچهی اوقات فراغت از آغاز پیدایش انسان تا امروز................................ |
2-4- مبانی نظری تحقیق....................................................................................... |
2-4-1- اوقات فراغت به منزلهی وقت آزاد............................................................. |
2-4-2- اوقات فراغت به منزلهی فعالیت................................................................ |
2-4-3- اوقات فراغت به منزلهی حالتی ذهنی یا حالتی از بودن........................... |
2-4-4- اوقات فراغت به منزلهی مفهوم کلنگر و همهجانبه.................................. |
2-4-5- اوقات فراغت به منزلهی شیوهای از زندگی................................................ |
2-5- نظریه پردازان مرتبط با اوقات فراغت............................................................. |
2-5-1- تورستین وبلن........................................................................................... |
2-5-2- ژوفر دومازیه............................................................................. |
2-5-3- ماکس کاپلان........................................................................... |
2-5-4- مارتی، اچ نومیر......................................................................................... |
2-5-5- استنلی پارکر................................................................................ |
2-5-6- هایدی روزن باوم....................................................................................... |
2-5-7- نوربرت الیاس............................................................................................ |
2-5-8- کریس روجک........................................................................................... |
2-5-9- پییر بوردیو............................................................................................... |
2-6- چارچوب نظری تحقیق.................................................................................. |
دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 87 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
نظریهی بی هنجاری یا آنومی
نظریه های آنومی را می توان در دو دسته جای داد. نخست رویکردهایی که جنبه ی روانشناسی اجتماعی دارند و بیشتر بر ابعاد ذهنی و نگرشی تاکید دارند و دوم رویکردهایی که جامعه شناختی اند و عمدتاً به وجوه ساختاری می پردازند. بر پایه این رویکردها مفهوم بی هنجاری به دو صورت مفهوم پردازی می شود یکی در سطح کلان که ناظر به فقدان و یا کمبود وفاق عمومی روی هنجارهای جامعه است که منجر به فرهنگ بی هنجار یا آنومیک می شود و دیگری در سطح فردی که در این وضعیت افراد به لحاظ روان شناختی از نظم هنجاری بیگانه شده اند (موریسون و سولیسیتور:1995).
در شرایط بی هنجار افراد احساس انزوا می کنند و به دیگران نگاهی خصمانه دارند، چرا که گمان می کنند همه تلاش دارند از آنها سوءاستفاده کنند، فرد با احساس بی هنجاری دیگر به معیارهای اخلاقی جامعه پایبندی ندارد و تنها بر پایه ی کسب سود شخصی بیشتر عمل می کند. زمانی که در جامعه میان ابزار دستیابی به اهداف و اهداف تناسبی وجود ندارد (طبق نظر مرتون) و انسان ها برای برآوردن آرزوها و اهدافشان به فرصت های برابر دسترسی ندارند دچار احساس بی هنجاری شده و خشم و ناامیدی بر آن ها مستولی می شود. چنین پدیده ای در افراد، آن ها را خودخواه و خود محور می سازد، دیگر نسبت به منافع همگانی بی تفاوت می شوند و راه خود را از دیگران و از کل جامعه جدا می کنند. با چنین ویژگی هایی افراد با امکاناتی که در اختیار دارند به اعمال نظر خود می پردازند و با هر وسیله ای تلاش می کنند تا سود شخصی خود را تامین کنند. این افراد جدا افتاده از جامعه و بی اعتماد به دیگران و به ساختارهای ارزشی جامعه، افرادی مستبدند که از برقراری ارتباط و تن دادن به اقتضائات تصمیمات گروهی گریزانند. آرنت معتقد است که ویژگی های محصول احساس بی هنجاری از قبیل انزوا و بی اعتمادی، این خوی استبدادی را در افراد تسهیل می کند (آرنت به نقل از حیدری:2012). خودمحوری و تک افتادگی راه را برای برقراری ارتباط و تعامل مسدود می کند و به انزوا و ارتباط گریزی افراد دامن می زند.
دسته بندی نظریه ها بدین صورت است که رویکردهای دسته نخست به روانشناسی اجتماعی آنومی اختصاص دارند و غالباً در سنت رفتاری/شناختی جای دارند و دسته دوم روکردهای ساختاری اند.
دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 177 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
نظرات شخصیت های بزرگ جهان در مورد پیامبر حضرت محمد (ص) که الگوی کامل و جامع از یک انسان کامل بودند و ماموریت هایی که به ایشان داده شده در روی زمین مدنظر این مطلب است و در انتقاد به کاریکاتور زشتی که کاریکاتوریست ها از او کشیدند
دسته بندی | شهرسازی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 922 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
مقدمه:
در دوران پس از انقلاب صنعتی و انباشته شدن شهرها از جمعیتِ شاغل در بخش صنعتی و توسعه ماشینیزم، دیدگاه های متفاوتی در رابطه با توسعه شهرها و ویژگیهای درونی آنها مطرح شد. نظریه ها و جنبش های اصلاح طلبانه ای برای اصلاح ساختار فضایی شهرها شکل گرفتند که خواستار حذف معضلات و مشکلات شهرها و برگردان آرامش گذشته به آنها بودند. یکی از این نظریات تئوری«واحد همسایگی » بود که توسط «کلارنس پری » مطرح شد. او ابتدا در سال ۱۹۲۶ میلادی طرح مقدماتی «واحدهای خودیار» یا «واحد همسایگی» را منتشر کرد و سپس در سال ۱۹۲۹ گزارش جامع این طرح توسط پری در کمیته طرح منطقه ای نیویورک و حومه منتشر شد.نگرانی پری از عدم بهسازی شرایط کالبدی و اجتماعی مادرشهرهای ایالات متحده، در ربع اول قرن بیستم موجب شد تا طرح واحد همسایگی شکل بگیرد. پری تا حد زیادی تحت تأثیر منطقه بندی ، نحوۀ واگذاری مسکن و دیگر جنبش های اصلاح طلبانه مطرح در آن زمان در ایالات متحده قرار داشت.
طرح وی علائق روز افزون به مشارکتی کردن خدمات شهری را نشان میدهد. گزارش اصلی سال ۱۹۲۹ به صورت بخشی از طرح منطقه ای نیویورک نگاشته شد که رهنمودی برای توسعه حومه های شهری بود. این نظریه که در ۹۰ سال اخیر از پیشروترین نظریات شهرسازی بوده است و توانسته تا حد زیادی در مدیریت شهری، کاهش معضلات اجتماعی و ایجاد هویت در محلات موفق عمل کند. پری بر این باور بود که زندگی گروهی که در فطرت انسان ها نهفته است. برای او مطلوب بوده و پیش نیاز نظم و آموزش اجتماعی است. تا کنون پروژه های بسیاری نیز بر اساس نظریه واحد همسایگی در حومه های نیوجرسی، بوستون، نیویورک و فلوریدا ساخته شده است
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 106 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
وروفیدبک
(Neurofeedback)
ترجمــه لفظ به لفـــظ نوروفیدبـــــک (Neurofeedback) میشود «بازخورد عصبی». نوروفیدبک روشی است که در آن فعالیتهای مغزی شما را به شما نشان میدهند و از شما میخواهند که با تمرکز بر ذهن خوداین فعالیتها را اصلاح کنید تا مشکلاتتان رفع شود. نوروفیدبک فرزند خلف بیوفیدبک (بازخورد زیستی) است؛ روش سادهای که در آن میزان فعالیتهای بدنی مشکلدار بدنتان (مثل میزان تعریق، حرارت بدن یا حرارت بدن) را عینا به شما نشان میدادند و شما از این طریق متوجه میشدید که مثلا وقتی مضطرب هستید تعریق بدنتان بالاست و وقتی آرام میشوید این تعریقها پایین میآیند. بعد از چند وقت که از بیوفیدبک میگذرد ذهنتان حتی بدون دستگاههای بیوفیدبک خودش یاد میگیرد که چطور باید اضطراب را کنار بگذارد. نوروفیدبک به جای آن فعالیتهای ساده بدنی EEG (اکترو آنسفالوگرافی) شما را به شما نشان میدهد؛ EEG در واقع ثبت امواج مغزی شماست. چیزی که حتما حاصلش را در نوارمغزهای مشهور دیدهاید.
نوروفیدبک چیست؟
* نوروفیدبک، یک تکنولوژی درمانی جدید و بسیار موثر است. این درمان ابتدا در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و با مشخص شدن تاثیرات مثبت آن، به اروپا و سایر نقاط جهان گسترش یافت. اثرات درمانی بسیار خوب و ماندگار، نبود عوارض جانبی منفی و طول کوتاه دوره درمان نسبت به درمان¬های دیگر، باعث شد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز این درمان را مورد تایید قرار دهد.
*نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است ، که بازخورد عصبی نیز به آن گفته می شود.
این وسیله جزو پیشرفته ترین وسائل پزشکی نوین است که بخش زیادی از این تکنولوژی مدیون تلاشهای ناسا (سازمان فضایی آمریکا)در سالهای اخیر است.
*نوروفیدبک، برای مغز انسان مانند یک آینه عمل می کند. ما هر روز با نگاه کردن به آینه متوجه نقائص و اشکالات موجود در ظاهر خودمان می شویم. نوروفیدبک دقیقا برای امواغ مغزی و عملکردهای فیزیولوژیک مغز ما به عنوان یک آینه ی پیشرفته عمل می کند. نوروفیدبک با استفاده از ابزارهای الکترونیک پیشرفته و کامپیوتر به ما کمک می کند تا از آن چه در مغز ما در حال رخ دادن است آگاه شویم.